Etäterapia on joustava digitaalinen palvelumuoto, joka mahdollistaa nopean vastaanotolle pääsyn matalammalla kynnyksellä. Tyypillisiä palvelun käyttökohteita ovat sekä lyhyt- että pitkäkestoiset terapiamuodot ja erilaiset lääkärin ja hoitajan vastaanotot. Ninchatin avulla järjestät etävastaanotot helposti ja tietoturvallisesti.
Helposti ja tietoturvallisesti vastaanotolle
Vastaanotto alkaa asiakkaan vahvalla tunnistamisella lähetetyn vastaanottolinkin kautta tai palvelu voi myös olla tarjolla terveyspalveluntarjoajan omalla verkkosivulla kirjautumisen takana.
Chat- ja videovastaanotot voivat olla ajanvarauksellisia tai päivystyksellisiä. Molempiin vastaanottotyyppeihin voi myös lisätä esimerkiksi esitieto- tai oirekyselyn. Ninchatin chat- ja videovastaanottohin voi liittää Suomi.fi-tunnistautumispalvelun tai muun käytössä olevan tunnistautumispalvelun.
Ninchat voidaan myös yhdistää organisaatiossa jo käytössä olevaan ajanvarausjärjestelmään, tai jos omaa ajanvarausjärjestelmää ei ole, niin ajanvarauksellisten vastaanottojen käyttöönotto on myös mahdollista esimerkiksi yhteistyökumppanimme Vihdan avulla.
Etäterapian hyödyt
Etäterapia hyödyttää etenkin asiakkaita, joilla on pitkä matka lähimmälle vastaanotolle. Pitkät välimatkat nostavat kynnystä lähteä hakemaan apua, sillä sen lisäksi, että vastaanotto vie aikaa, se saattaa myös tulla kalliiksi tai käydä mahdottomaksi kulkuvälineen puuttumisen takia. Etäterapiaan ei tarvitse erikseen lähteä, vaan riittää, kun istuu mukavasti kotisohvalle ja aloittaa tapaamisen tietokoneella tai puhelimella.
Etäterapiavastaanotto ei vaadi fyysistä läsnäoloa vastaanottotilassa. Asiakas voi itse valita hänelle parhaiten sopivan paikan osallistua keskusteluun, mikä voi lisätä hänen turvallisuuden tunnettaan ja poistaa osallistumisen esteitä. Toisaalta etäpalvelut parantavat myös organisaation tehokkuutta, kun samalla rahalla pystytään tuottamaan enemmän palveluita.
Ylen tekemässä haastattelussa kerrotaan lisää asiakkaiden kokemuksia etäterapian hyödyistä.
Mihin etäterapiaa voidaan käyttää?
Etäterapialla on lukuisia käyttökohteita. Lyhytterapian lisäksi se sopii myös pidempiin terapioihin, sekä erilaisiin kuntoutuksiin ja fysioterapiaan. Myös yhdistelmät, joissa osa terapiasta toteutetaan etänä ja osa kasvotusten läsnätapaamisena, ovat mahdollisia. Etäterapiaa käytetään enenevässä määrin myös seurantakäynneillä.
Näiden lisäksi erilaiset hoitajan ja lääkärin vastaanotot on mahdollista toteuttaa etävastaanottona. Esimerkiksi työterveys- ja diabetesvastaanottoja on tehty useissa sairaanhoitopiireissä ja yksityisellä sektorilla.
Ninchatin avulla etäterapiapalveluiden tarjoaminen on helppoa
Ninchatin chat- ja videovastaanotot mahdollistavat sujuvan ja tietoturvallisen asioinnin niin asiakkaalle kuin ammattilaisellekin. Vastaanotto on helppo ja nopea ottaa käyttöön. Asiantuntijat perehdytetään aina chat- ja videovastaanoton toimintoihin, jonka jälkeen he ovat valmiit vastaanottamaan asiakkaita normaaliin tapaan. Ninchat tarjoaa myös tukea ammattilaisille suoraan tuotteen sisällä.
Järjestöt mukana tekemässä arvokasta mielenterveystyötä
Yllä mainitussa Ylen haastattelussa on listattu tahoja, jotka auttavat ja ennaltaehkäisevät mieltä painavissa ongelmissa. Sekasin-chat on 12-29-vuotiaille nuorille suunnattu suosittu palvelu, joka toimii Ninchatin alustalla.
Satu Raappana Sekasin-chatia ylläpitävästä Sekasin-kollektiivista vieraili hiljattain Ninchat Sessionsissa kertomassa siitä, miten Sekasin-kollektiivin tekemä työ vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ja jaksamiseen. Löydät Sadun mielenkiintoisen haastattelun ja esityksen täältä.